Co daje bieganie?

Bieganie cieszy się coraz większym zainteresowaniem, dlatego wiele osób zastanawia się nad rozpoczęciem swojej przygody z tą właśnie aktywnością. Zanim jednak rozpocznie się swój pierwszy bieg, warto byłoby poznać korzyści wynikające z uprawiania joggingu. Jak się okazuje, jest ich całkiem sporo, a na dodatek bieganie wpływa dobrze nie tylko na nasze ciało, ale również na naszą głowę. 

Wzmocnienie układu krążenia

Regularny ruch wywiera niezwykle korzystny wpływ na nasz układ krążenia. W Journal of the American College of Cardiology zostało nawet opublikowane badanie, które daje podstawę do tego, by twierdzić, że już pięć minut joggingu dziennie może wzmocnić serce i wydłużyć życie.

Jakby tego było mało, z każdym kolejnym biegiem poprawie ulega nasza kondycja, mięśnie stają się bardziej wytrzymałe, a płuca zwiększają swoją pojemność. Znacząca poprawa krążenia krwi w ciele pomaga też zmniejszyć ryzyko rozwoju groźnej zakrzepicy.

Korzystny wpływ na nastrój i mózg

Systematyczne bieganie w bardzo korzystny sposób wpływa także na nasz mózg. Zmienia się on w taki sposób, że staje się mniej podatny na niekorzystne działanie stresu. Dzieje się to między innymi poprzez zwiększanie poziomu neuroprzekaźników, takich jak serotonina czy noradrenalina. Udowodniony został też wyjątkowo dobry wpływ joggingu na nasz nastrój.

Już pół godziny biegu dziennie pomoże zmniejszyć ryzyko wystąpienia depresji oraz zmniejszyć natężenie już istniejących zaburzeń nastroju. Jogging może też pomóc nam w zaśnięciu, zwłaszcza jeżeli uprawiamy go wieczorem na świeżym powietrzu. Co więcej, jakość takiego snu jest o wiele lepsza, dlatego budzimy się pełni energii do działania. Na tym jednak nie koniec, bo dzięki bieganiu można będzie też poprawić swoją koncentrację i zdolność zapamiętywania ważnych faktów. 

Normalizacja ciśnienia tętniczego krwi

Dzięki bieganiu można też zmniejszyć ciśnienie tętnicze krwi, jeżeli jest ono zbyt wysokie. Osoby borykające się z nadciśnieniem tętniczym powinny jednak rozpoczynać swoją przygodę z bieganiem ostrożnie, od niewielkich dystansów.

Zbyt długi i intensywny bieg mógłby bowiem przyczynić się do nagłego i gwałtownego wzrostu ciśnienia, a tego przecież byśmy nie chcieli. Jeśli jednak zaufamy procesowi i będziemy stopniowo zwiększać intensywność joggingu, istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że uda się długofalowo obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi. 

Dobra wiadomość czeka też na osoby, które narzekają na niskie ciśnienie tętnicze krwi. Okazuje się bowiem, że dzięki bieganiu mogą one podnieść swoje tętno i lepiej dotlenić organizm. Można będzie pozbyć się wówczas ospałości i uczucia braku energii w ciele, zwłaszcza o poranku.

Zmniejszenie ryzyka przedwczesnej śmierci

Regularne oddawanie się aktywności jaką jest bieganie wiąże się też ze zmniejszeniem ryzyka przedwczesnej śmierci. 

Osoby systematycznie uprawiające jogging są bowiem o wiele mniej narażone na nadwagę czy otyłość, które same w sobie zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia groźnych chorób. Mowa tu między innymi o nadciśnieniu tętniczym krwi, ale także o niektórych rodzajach nowotworów. Trzeba bowiem mieć na względzie to, że wiele niebezpiecznych chorób powiązanych jest z brakiem ruchu w dłuższej perspektywie. 

Świetna metoda spalania kalorii

Dzięki systematycznemu bieganiu można liczyć też na utrzymanie swojej sylwetki w doskonałej formie. Jogging pomaga bowiem spalić mnóstwo kalorii, choć ich liczba uzależniona jest od tempa biegu, czasu trwania aktywności oraz od wagi osoby uprawiającej jogging. Dzięki bieganiu wzmocnieniu i wysmukleniu ulegają też nasze mięśnie. Jeżeli marzymy zatem o szczupłej, ale wysportowanej sylwetce, naprawdę warto zainteresować się bieganiem.

Dla uzyskania optymalnych efektów, zaleca się łączenie biegania z jakąś inną aktywnością, na przykład z treningiem siłowym. Poza tym, zawsze pamiętajmy o tym, aby po zakończonym joggingu wykonać choćby krótkie rozciąganie. Pozwoli to zapobiec ewentualnym naciągnięciom czy kontuzjom typowych dla biegaczy.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *