Ile razy w tygodniu biegać?

Bieganie to jedna z dyscyplin sportowych, która cieszy się dużą popularnością. Coraz większa liczba osób chce zacząć biegać. W ich głowach pojawiają się jednak pytania odnośnie tego jak zacząć biegać, czy można biegać codziennie i wiele innych. Czas więc poszukać odpowiedzi na to pytanie, aby móc cieszyć się z przygody z bieganiem.

Ile razy w tygodniu można zacząć biegać?

Jak biegać? Jedna z podstawowych kwestii, która może nurtować amatorów chcących zacząć biegać, aby móc powalczyć o lepszą kondycję, sylwetkę. Dla niektórych będzie to również walka o to, aby schudnąć. Niektórzy są tak chętni do działania, że planują biegać codziennie. Czy takie podejście jest dobre? Czy można biegać codziennie?

Nie, nie powinno się biegać codziennie, ponieważ będzie to zbyt duże wyzwanie dla organizmu. Szczególnie, jeżeli ktoś wcześniej nie biegał lub też w ogóle nie trenował. Chcąc ustalić, ile razy w tygodniu można zacząć biegać pod uwagę należy wziąć kilka najważniejszych czynników.

O czym nie można zapomnieć?

Ustalenie indywidualnego planu treningowego wcale nie będzie trudne. Należy uwzględnić następujące elementy:

  • tryb życia – amatorzy muszą zdać sobie sprawę z tego, ile razy mogą biegać swobodnie nie wpływając tym samym negatywnie na inne swoje obowiązki. Przy czym nie chodzi tu o obowiązkowe oglądanie ulubionego serialu. Z tego można zrezygnować na rzecz biegania. Jednak pod uwagę należy wziąć pracę, rodzinę i inne obowiązki. Ile wolnego czasu można znaleźć pomiędzy tym wszystkim, aby móc zacząć swobodnie biegać?
  • amator czy sportowiec – jeżeli ktoś przez kilka ostatnich lat trenował (niekoniecznie biegi), to musi wiedzieć, że jego ciało jest przyzwyczajone do wysiłku fizycznego. Jego intensywność treningów może być większa. Przy czym zdecydowana większość osób to „kanapowcy” o zerowej kondycji, więc na samym początku swojej przygody biegowej nie mogą oni przesadzać. Cztery treningi biegowe to maksimum, którego nie można przekroczyć.
  • stan zdrowia – szczególnie, jeżeli ktoś ma do czynienia z chorobami przewlekłymi. Jest wiele chorób, które NIE wykluczają biegów, ale dla pewności lepiej skonsultować się z lekarzem prowadzącym.
  • cel – niektórzy trenują po to, aby schudnąć. Inni po to, aby w przyszłości móc wziąć udział w półmaratonach. W tym drugim przypadku, z czasem trzeba będzie pomyśleć o zwiększeniu ilości treningów, aby móc osiągnąć już na starcie lepszy wynik.

Biegowy plan treningowy

Od czego zacząć bieganie? Od ustalenia prawidłowego planu treningowego.

Tzn. z góry warto nakreślić sobie dni, kiedy będzie można biegać, a kiedy nie. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, aby każda osoba dała sobie czas na regenerację. Jest to potrzebne organizmowi po każdym treningu. Niezależnie od tego czy mowa jest o bieganiu, czy też o innych treningach. Odpoczynek potrzebny jest po to, aby mięśnie mogły powrócić do pracy z jeszcze większą intensywnością. Regeneracja pomaga uchronić się przed nadmierną ilością kontuzji, które mogą wykluczyć bieganie na długi czas.

Chcąc ustalić plan treningowy, dni biegowe warto ustawić zawsze koło siebie. Np. może być to poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, trzy kolejne dni pozostawiając sobie na regenerację. Jeżeli ciało nie będzie miało czasu na odpoczynek, niechętnie będzie podejmowało się nowych wyzwań biegowych.

Ile muszę biegać?

Wszystko tak naprawdę uzależnione jest od indywidualnych potrzeb i możliwości fizycznych. Jeżeli ktoś nigdy nie biegał, nie musi porywać się od razu „z motyką na słońce”. Nie ma bowiem możliwości, aby od razu przebiec 10 km. Już takie 3 km na początkowym etapie mogą okazać się sukcesem, który pozwoli cieszyć się dużą ilością spalonych kalorii. Z czasem będzie można pomyśleć o zwiększeniu swoich możliwości do 5 km na dzień i więcej. Ze spokojem. Organizm należy przyzwyczaić do takiego wysiłku, co też pozwoli odkryć ogromną radość z biegania.

Bieganie to fascynująca dyscyplina sportowa, która pozwala cieszyć się dużą ilością świeżego powietrza. Warto więc biegać, aby móc też zadbać o siebie.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *